کليه حقوق نوشته های اين وبلاگ و وبلاگهای مرتبط با آن منجمله وبلاگ http://adasiha.blogspot.com/ در انحصار نگارندگان است و هرگونه نقل و اقتباس و کپی برداری بدون ذکر نام نگارنده به منزله ناديده گرفتن حقوق مولفين و قابل پيگرد می باشد.

جمعه، مهر ۰۵، ۱۳۸۷


چند سوال ديگر از همان خواننده گرامی دريافت کردم (نام خواننده حذف شده چون از ايشان کسب اجازه برای درج نام نکرده ام):


با سلام مجدد خدمت شما

از اینکه لطف کردید زمان گذاشتید و چنین جواب کامل و دقیقی به سوال من دادین ازتون بینهایت سپاسگزارم.در رابطه با ایمیل جنابعالی یک سوال دیگه هم برای خودم بوجود اومده که اگر مزاحم وقت شما نباشه ممنون میشم پاسخشو بدونم.در رابطه با لنزهای سیلیکون هیدروژل همونطور که خود شما هم بطور کامل و جامع فرمودین مسلما از لنزهای PMMAراحت تر و ایمن تر هستند بخصوص که اصولا لنزهای سالانه در ایران متاسفانه توسط پزشکان بصورت 2 ساله تجویز و ارائه میشه که البته با کمی تحقیق و استفاده از منابع موجود در اینترنت میشه به عدم صحت این تجویز ها پی برد. اما سوال و در واقع مسئله ای که خود منو برای استفاده از لنزهای سیلیکون هیدروژل مردد کرده این هست که این لنزها بدلیل ساختار و محتوای آبشون به اشک چشم احتیاج بیشتری داشته و آیا این جذب اشک بیشتر در مقایسه با لنزهای PMMA در درازمدت میتونه برای افراد مستعد و در کل اکثریت کسانی که از اونها استفاده میکنند ایجاد خشکی چشم و عوارض مرتبط با این مشکلو داشته باشه؟سوال دیگه ای هم از خدممتون داشتم ؛آیا لنز Proclear Compatibles از نوع سیلیکون هیدروژل هست و واقعا از خشکی چشم جلوگیری میکنه؟ و با کمال شرمندگی آخرین سوالم از شما در رابطه با میزان کیفیت و به روز بودن محلول لنز Renu multiplus هست که ظاهرا در این مدت با چشم من سازگار بوده. با آرزوی موفقیت روزافزون جنابعالی از لطف شما متشکرم






پاسخ:






باز هم سلام و ممنون از سوالهای خوبتان. چند سوال داشتيد:






در مورد خصلت لنزهای سيليکن هيدروژل از نظر جذب آبشايد بد نباشد کمی در مورد انواع لنز صحبت کنيم. چند گروه اصلی لنز کلا داريم. لنز هارد (پی ام ام اِی) که به کل منسوخ شده و نسل بهتر آن يعنی لنزهای آر جی پی جای آنها را گرفته ولی هنوز هم در ايران با نام لنز هارد شناخته می شود. فرق اصلی بين لنزهای پی ام ام اِی و آر جی پی هم چيزی نيست جز سيليکن. به عبارت ساده تر، در سال 1975 ميلادی با داخل کردن سيليکن به داخل پی ام ام اِی، عبوردهی لنز نسبت به اکسيژن به مراتب افزايش يافت. به موازات همين تلاش، گروهی از دانشمندان سعی کردند سيليکن را در داخل ماده لنزهای نرم يعنی لنزهای هيدروژل (که چند سال قبل از آن ابداع شده بودند ) قرار بدهند. اينکار تا سال 1998 از نظر فنی امکانپذير نشد چون سيليکن مانند روغن است (از نظر شيميايی) و هيدروژل مانند آب است، آب و روغن هم که با هم مخلوط نمی شوند. در لنزهای سيليکن هيدروژل اما اين کار به ظاهر غير ممکن (ترکيب شدن آب با روغن) امکان پذير شده. بدينترتيب اين لنزها از نظر ظاهری خيلی شبيه به لنزهای نرم هستند و مقداری آب دارند که باعث نرم بودن و راحت تر بودن آنها می شود. موضوع جذب آب اين لنزها ابداً چيزی نيست که جای نگرانی داشته باشد، چيزی که در بعضی لنزهای نرم طراحی شده در سالهای دهه 80 ميلادی مشکلساز می شد، تبخير آب از لنز بود که به علت نازک بودن بيش از حد لنز اتفاق می افتاد (مثل نان لواش که زودتر خشک می شود). تبخير هم باعث بالارفتن رسوبگذاری در لنز می شود. لنزهايی مثل دوراسافت از اين نوع بودند. آنها را نازک می ساختند تا هوا از آنها عبور کند ولی در عوض رسوبگيری لنز هم شديد می شد. به همين علت هم اين لنزها و کلاً لنزهای خيلی نازک از بازار خارج شدند. در لنزهای سيليکن هيدروژل، خود ماده سيليکن هوا را عبور می دهد و نيازی به نازک کردن لنز نيست.






جمعبندی قسمت قبلی:






PMMA+Silicone=>RGP



Hydrogel+Silicone=>Silicone Hydrogel




لنزهای سيليکن آنقدرها آب ندارند، هيدروژلها آب دارند ولی از بابت آبدار بودنشان چندان مشکلساز نبودند و نقش آب در لنز کمک به عبور دادن هوا بود چون پلاستيک ها عموماً هوا را عبور نمی دهند (هيدروژل نوعی پلاستيک است) ولی پلاستيکهای سيليکن دار قادر به عبور دادن هوا هستند و نيازی به آب برای اينکار نيست. به همين علت ديگر تلاش طراحان لنز بالا بردن درصد آب لنز و يا پايين بردن ضخامت لنز نيست.






پاسخ سوال ديگر شما: همانطور که ديديد دانشمندان اين علم بخش مهمی از سوالهايی را که در دهه های هشتاد و نود ميلادی در پيش رو داشتند پاسخ داده اند و مشکل اصلی مصرف کنتاکت لنز، يعنی احتمال کمبود اکسيژن را تا حد زيادی رفع کرده اند، اگر چه بحث اينکه واقعاً چقدر اکسيژن برای چشم کافی است هنوز ادامه دارد ولی شواهد موجود حاکی از اين است که اين مشکل تا حد زيادی يا شايد حتی کاملاً رفع شده. به همين علت مرحله بعدی کار را شروع کرده اند که عبارت است از بهبود کيفيت سطح لنز و هماهنگی هر چه بهتر آن با سطح چشم. يعنی تلاش اين است که سطح لنز از نظر شيميايی (و مکانيکی) با چشم همخوانی کامل داشته باشد. يکی از توليد کنندگانی که مدتی است روی اين موضوع تلاش می کند، شرکتی است که لنز Proclear Compatibles را توليد کرده. اين لنز که يکی از بازماندگان نسل هيدروژلها است، شايد يکی از بهترين لنزهای هيدروژل (نه سيليکن هيدروژل) باشد. در قياس با لنزهای نسل خودش يعنی لنزهای هيدروژل، بالاترين درصد آب را دارد (يعنی بهترين توانايي عبور هوا را دارد) و در عين حال از نظر مشخصات سطح لنز نيز از اکثريت لنزهای هيدروژل بهتر است. اما راستش را بخواهيد به خوبی سيليکن هيدروژلها نيست. همان توليد کننده، محصول ديگری دارد به نام بايوفی نی تی که يک سيليکن هيدروژل است و به مراتب بهتر از پروکلئر است. به سايت اصلی آن شرکت سری بزنيد









در ابتدای صفحه بايوفی نی تی و در آخرهای صفحه لنز پروکلئر را خواهيد ديد. توضيح اينکه تمام توليد کنندگان لنز سعی دارند لنزهای نرم هيدروژل خود را از رده خارج کنند و لنزهای نرم سيليکن هيدروژل را جايگزين کنند، البته به جز آنهاييکه دسترسی به تکنولوژی و يا امکان توليد سيليکن هيدروژل را ندارند. اين موضوع به تجويز کنندگان هم سرايت کرده و تلاش به دارند به سيليکن هيدروژل روی بياورند جز آنهاييکه به هر علت امکان اين کار را ندارند. متاسفانه به همين علت هم بعضاً لنزهای هيدروژل را به عنوان سيليکن هيدروژل معرفی می کنند که در بهضی موارد هم حاصل برداشتهای غلط شرکتهای وارد کننده لنز است که اطلاعات نادرست در اختيار مردم و اطبا قرار می دهند. يکی از خيانتهای شرکتها همين بحث اطلاع رسانی بدون احساس مسئوليت است از جمله اينکه لنزهای نرم ماهانه را به عنوان سه ماهه معرفی می کنند که شامل لنزهای سيليکن هيدروژل هم می شود: لنزهای نرم سيليکن هيدروژل عموماً يکماهه يا دو هفته ای هستند ، کما اينکه لنزهای نرم هيدروژل هم امروزه در بطری به فروش نمی رسند و در بسته های پلاستيکی با عنوان ماهانه توليد می شوند ولی شرکتهای وارد کننده، زمانهای طولانی تر را که از نظر بهداشتی مشکل آفرين است توصيه می کنند.




در مورد محلول رنيو: اين محلول در يکی دوسال گذشته در يکی دو مورد با مشکلات توليد مواجه شد و در خارج از ايران از بازار جمع آوری شد. کلاً در خارج وقتی محصولی به مشکل برخورد می کند، آن محصول از بازار گردآوری می شود و بعد از رفع شدن مشکل محصول، توليد سالم آن به بازار بر می گردد. مشکل اين است که به علت بحث تحريم اقتصادی و عدم حضور نمايندگی رسمی اين شرکتها در ايران، و يا به دليل بی مسئوليتی شرکنها، جمع آوری محصول معيوب در ايران انجام نمی شود. لذا شما نمی توانيد مطمئن باشيد محلول رنيويی که در دست داريد از محلولهايی است که بايد جمع آوری می شده يا محلولهايی که مشکل نداشته. پيشنهاد می کنم به جدولی که در اينجا ضميمه کرده ام مراجعه فرماييد (جدول آندراسکو). برای ديدن تصوير واضح تر، روی عکس کليک کنيد و منتظر بالا آمدن تصوير باشيد. ضمناً به کلمه Recalled که بر روی نام رنيو و يک محصول ديگر درج گرديده دقت فرماييدنام لنزهای سيليکن هيدروژل و هيدروژل را هم در قسمتهای جداگانه جدول خواهيد يافت و محلولهايی که با رنگ سبز علامت زده شده اند محلولهای تاييد شده بر حسب نوع لنز انتخابی شما را نشان می دهند. اميدوارم پاسخهايم به اندازه کافی بی طرفانه و مستند بوده باشند




سوالهايتان به ديده منت






آيدين صفوتی


سيدنی - استراليا




۱ نظر:

  1. با سلام من 23 سالمه و 2 هفته ي گذشته كه چشمام رو چكاپ كردم دكترم بهم گفت كه شبكيه ي چشمام خيلي نازكه و شبكيه ي چشم چپم سوراخ شده بايد ليزر بشه و ليزر رو انجام دادم. درجه ي چشمام 16و 50/15 . دكترم ميگه نميتونم ليزيك كنم به نظر شما راهي واسه خلاص شدنم از عينك هست آخه من از 3 سالگي بدليل مشك ژنتيكي عينك مي زنم ((high Myope هستم. اگه راهي نداره مي تونم از لنز استفاده كنم؟
    ممنون از وقتي كه واسه سوالم گذاشتين.

    پاسخحذف