کليه حقوق نوشته های اين وبلاگ و وبلاگهای مرتبط با آن منجمله وبلاگ http://adasiha.blogspot.com/ در انحصار نگارندگان است و هرگونه نقل و اقتباس و کپی برداری بدون ذکر نام نگارنده به منزله ناديده گرفتن حقوق مولفين و قابل پيگرد می باشد.

یکشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۸۳

چند نوع لنز در چشمهای يک اپتومتريست: قسمت چهارم
مثال اول: نمره عينک بيمار برابر است با سه ديوپتر مايوپی و دو و بيست و پنج صدم ديوپتر آستيگماتيسم در محور 55 درجه.
با هم اين بيمار را فيت می کنيم: برای مايوپی يا هايپروپی کمتر از چهار ديوپتر نيازی به تبديل نمره از سطح صفحه عينک به سطح صفحه قرنيه وجود ندارد. بنابراين نمره اسفريک بيمار را تا اينجا می توانيم ثابت نگه داريم. حال لازم است که در نظر بگيريم که در لنزهای توريک فوکوس برای ساده شدن فيت لنز، تنها از نوع قدرت آستيگمات توليد و به کار گرفته می شوند. اين پاورها عبارتند از منفی يک، منفی يک و هفتاد و پنج صدم و منفی دو و نيم (اين سه پاور ، حداقل تا سه و بيست وپنج صدم آستيگماتيسم و بعضاً تا پنج ديوپتر آستيگماتيسم را نيز پوشش می دهند – رجوع کنيد به مثالهای آينده ) . در اين مثال نمره آستيگمات بيمار، دو و بيست و پنج صدم است و با هيچکدام از پاورهای مذکور هماهنگ نيست ولی با کمک قانون Equivalent Sphere می توان مازاد آستيگماتيسم را در نمره اسفر موجود ادغام کرد:
1) از پاور منفی يک و هفتاد و پنج صدم استفاده می کنيم چون ترجيح در اين است که نمره آستيگمات را آندرکارکت کنيم و نه اورکارکت.
2) اختلاف منفی يک و هفتاد و پنج با دو و بيست وپنج ، نيم ديوپتر است.
3) نيم را تقسيم بر دو کنيد، برابر می شود با بيست و پنج صدم.
4) منفی بيست و پنج صدم را با منفی سه، جمع جبری می کنيم که برابر می شود با منفی سه و بيست و پنج.
بنابراين پاورها را بدست آورديم: منفی سه و بيست وپنج صدم اسفر و منفی يک و هفتاد وپنج صدم سيلندر.
حالا بايد محور تجويزی لنز را تعيين کنيم (با در نظر داشتن محور سابجکتيو در سطح Spectacle Plane که در اين مثال برابر بوده با 55 درجه). در اينجا نياز به حداقل يک عدد لنز فوکوس توريک ماهانه داريد تا به عنوان ترايال (آزمايش) در چشم بيمار قرار دهيد. ترجيحاً از لنزی با نمره آستيگمات منفی يک و هفتاد وپنج استفاده می کنيم (ولی اگر مقدور باشد از هر پاور آستيگمات يک نمونه به عنوان ترايال نگهداری و مصرف کنيم بهتر است). لنز را در چشم قرار می دهيم و حداقل بيست دقيقه صبر می کنيم تا لنز در چشم جابيافتد. سپس مثالهای زير را با هم حل می کنيم:
1) فرض می کنيم علامتهای حک شده در ساعات سه و نه لنز ، چند لحظه بعد از هر بار پلک زدن، در امتداد افق قرار دارند. نمره تجويزی شما (آنچه که سفارش خواهيد داد)، عبارتست از اسفر وسيلندر مذکور در رديف (4) متن بالا، در محور پنجاه يا شصت درجه. چرا ؟ چون کارخانه فقط محورهای گام ده درجه را توليد می کند. لذا بهتر است در موارديکه سابجکتيو بيمار مشابه اين مثال است، قبل از قرار دادن لنز در چشم، بطور سابجکتيو آزمايش کنيم که آيا محور شصت درجه را بيشتر می پسندد و يا محور پنجاه درجه را. فرض کنيم بيمار شما محور پنجاه درجه را ترجيح داده است.
2) فرض می کنيم علامتهای حک شده در ساعات سه و نه لنز، چند لحظه بعد از هر بار پلک زدن، حداکثر بيست درجه از امتداد افق دور شده باشد. مهم نيست لنز در کدام چشم بيمار است. اگر سمت راست (Right) لنز ده درجه بالا رفته باشد، بايد به جای محور پنجاه درجه، محور ده درجه کمتر را تجويز کنيم (Right Subtract) ، و تجويز نهايی عبارتست از اسفر وسيلندر مذکور در رديف (4) متن بالا، محور 40 درجه. اگر سمت چپ (Left) لنز، بيست درجه رو به بالا چرخيده باشد، بايد بيست درجه به عدد اوليه، يعنی پنجاه، اضافه (Add) کنيم. بنابراين تجويز نهايی عبارت خواهد بود از همان اسفر وسيلندر قبلی، اما اينبار در محور هفتاد درجه. بدينترتيب، اصطلاحاً می گوييم لنزمان را لارس (LARS: Left Add Right Subtract) کرده ايم. دقت کنيد که لنزی که دريافت خواهيد کرد، بايد مطابق لنز آزمايشی شما باشد، يعنی در لنزی که لارس شده، حک شدگيهای سه و نه بايد مطابق لنز ازمايشی شما، کج بايستد.
3) فرض کنيم علامتهای حک شده، بيش از بيست درجه چرخش را نشان دهند. يعنی با هر بار پلک زدن، لنز می چرخد و بعد از برگشتن به حالت سکون، در زاويه ای بيش از بيست درجه از افق قرار می گيرد. اين بيمار ديد مطلوبی نخواهد داشت ولی ديدش با ثبات خواهد بود. توصيه می شود برای اين فرد از لنز توريک ديگری استفاده کنيد.
4) فرض کنيم علامتهای حک شده، با هر بار پلک زدن، بطور کلی در زاويه ای ديگر قرار گيرند. ديد اين بيمار بد و بسيار متغير خواهد بود. اين فرد ابداً کانديد مطلوبی برای لنزهای نرم توريک نيست و حداقل اين است که لنز توريک فوکوس برايش کاملاً بی فايده است.

خوشبختانه، لنز فوکوس توريک به علت بهره مند بودن از مکانيسم تثبيت دوبل، کمتر حالات سوم و چهارم را نشان می دهد ولی در موارديکه آناتومی چشم و پلک بيمار فشار زيادی را روی لنز اعمال می کند، شانس نچرخيدن هر لنز توريکی بسيار کم است. در مثال بعدی خواهيم ديد که نشان ميدهد در نمره های بالا، حتماً بايد هم اسفر و هم سيلندر را از Spec Plane بهCorneal Plane تبديل نماييم و حتی سيلندر پنج نيز به راحتی قابل تجويز خواهد بود.

۱ نظر:

  1. سلام
    مطلب حاضر واقعا" سخت و تخصصی بود، با اینکه من خودم کلی challenger هستم!!! و البته این تاپیک دقیقا" در مورد سوال من بود که متاسفانه چیز زیادی دستگیرم نشد!
    مرسی از وبلاگ بسیار با ارزشتون، حداقل برای من خیلی خیلی مفید بود ولی متاسفانه برندهایی که شما استفاده میکنین تو ایران کمتر پیدا میشن...
    سوال من اینه:
    هر دو چشم من 4.75 درجه میومی داره و 0.5 درجه استیگمات
    برای لازک اقدام کردم ولی بخاطر نازکی قرنیه ام امکان پذیر نبوده.
    10 سالی هم لنز استفاده کردم (نوع فصلی) و حالا میخوام یه لنز راحت داشته باشم. ولی هر پزشکی یه نمره ای برام تجویز کرده.
    آخرین لنزم که دیروز خریدم 4.5 و بدون آستیگماته ولی هنوز بازش نکردم. برندش هم اپتیماست. لطفا" اگه میشه راهنمایی کنین که چه نمره لنزی برام مناسبه؟ آیا برند اپتیما رو میشناسید؟ مشکل نازکی قرنیه ام با لنز بدتر نمیشه؟ و برای لازک، چشم من باید چه ضخامت قرنیه ای داشته باشه؟
    پرچونگیمو میبخشید!
    مرسی،
    مریم

    پاسخحذف