کليه حقوق نوشته های اين وبلاگ و وبلاگهای مرتبط با آن منجمله وبلاگ http://adasiha.blogspot.com/ در انحصار نگارندگان است و هرگونه نقل و اقتباس و کپی برداری بدون ذکر نام نگارنده به منزله ناديده گرفتن حقوق مولفين و قابل پيگرد می باشد.

یکشنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۸۲

چند نکته در مورد مديريت و فيت کنتاکت لنزهای پرآب:

همه ما عادت کرده ايم از لنزهای نرم کم آب استفاده کنيم. روش فيت اين لنزها را هم بخوبی می شناسيم. تعدادی از همکاران فيت لنزهای پر آب را نيز شروع کرده اند. بد نيست چند نکته در مورد فيت اين لنزها معرفی شوند تا تفاوتهای فيت لنزهای کم آب و پر آب و نکات مشترک آنها مورد توجه بيشتری قرار گيرد.
امروز نکته اول را مطالعه بفرماييد:
1) زمانيکه کنتاکت لنز پر آب را برای اولين بار روی چشم بيمار قرار می دهيد، شايد اولين نکته ای که توجهتان را جلب خواهد کرد، تفاوت فيت و حرکت لنز با لنزهای کم آب است. لنزهای پرآب معمولاً حرکت بيشتری دارند و در لحظات اول مصرف و حتی يک هفته اول ممکن است رو به بالا حرکت کند و اصطلاحاً "های رايدينگ" شود. اين حالت در بيمارانی که کراتومتری فلت دارند بارزتر است ولی معمولاً ظرف يک هفته بر طرف می شود. مشکل اين است که کمتر کسی برای فيت لنز نرم از کراتومتر استفاده می کند و همه فکر می کنند که لنز نرم در هر حال روی چشم به آسانی فيت می شود. اما واقعيت غير از اين است: کنتاکت لنز را در چشم بيمار قرار دهيد. بيست دقيقه بعد، لنز را چک کنيد. اگر کراتومتر نداريد، حتماً حرکت لنز را به صورت پوش آپ تست کنيد. برخی از منابع معتقدند که اين تست حتی از کراتومتری نيز مطمئن تر است، کافی است قدری تجربه کسب کنيد تا بدانيد حرکت لنز خوب چگونه است. تست پوش آپ: بيمار در پرايمری پوزيشن قرار می گيرد. با نوک انگشت اشاره، لبه پلک تحتانی را قدری به سمت پايين بکشيد تا پايينتر از لبه لنز قرار گيرد. سپس لنز را به سمت بالا هل بدهيد بطوريکه لبه تحتانی لنز از روی ليمب عبور کند. حالا لنز را رها کنيد و سرعت حرکت رو به پايين لنز را تحت نظر قرار دهيد. لنز نبايد حتی يک لحظه در موقعيت جابجا شده توقف کند (اگر توقف داشته باشد، لنز استيپ است). سرعت حرکت رو به پايين لنز نبايد زياد باشد (اگر حرکت سريع باشد، لنز فلت است و بايد بيس کرو استيپتری را انتخاب کنيد). در مورد لنزهای پرآب، بايد يکهفته بعد از شروع مصرف لنز تست پوش آپ را تکرار کرد (حد اقل در مورد بيمارانيکه از حرکت اضافی لنز گله دارند). نکته بعدی را چند روز بعد مطالعه بفرماييد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر