کليه حقوق نوشته های اين وبلاگ و وبلاگهای مرتبط با آن منجمله وبلاگ http://adasiha.blogspot.com/ در انحصار نگارندگان است و هرگونه نقل و اقتباس و کپی برداری بدون ذکر نام نگارنده به منزله ناديده گرفتن حقوق مولفين و قابل پيگرد می باشد.

شنبه، آذر ۰۱، ۱۳۸۲

مطلب دنباله دار در مورد عدسيهای تماسی، قسمت دهم

جمعبندی بحث هايپوکسی قرنيه و ورود به بحث عوارض ناشی از رسوبات لنزهای نرم
در قسمت پيش ديديم که لنزهای نرم از نظر اکسيژن رساندن به چشم، دچار مشکل هستند بطوريکه هيچکدام از لنزهای نرم، حتی پر آبترين آنها، برای مصرف شبانه روزی و حتی برای ساعتی خوابيدن قابل مصرف نيستند. از آن مهمتر، بسياری از لنزهای نرم حتی برای مصرف در ساعات بيداری هم مشکل ساز هستند و مانع از تنفس صحيح متابوليسم قرنيه می شوند. عوارض ناشی از کمبود اکسيژن در قرنيه را در قسمت ششم به اختصار بررسی کرديم و ديديم که تمام اين عوارض ناشی از متابوليسم بی هوازی در قرنيه و توليد دو نوع اسيد (اسيد لاکتيک و اسيد کربنيک) در بافت اپی تليوم و بدنبال آن بروز اسيدوز در تمام ضخامت قرنيه است. عوارض ناشی از اين سوختگی داخل قرنيه ای به شرح زير هستند (به ترتيب ظهور):
1) پيدايش ميکروسيستها در اپی تليوم قرنيه
2) شل شدن پيوند بين سلولهای سطح اپی تليوم قرنيه و نهايتاً ريزش تعدادی از آنها و شکستن سد ضد ميکروبی اپی تليال
3) نرم شدن تدريجی و رو به رشد استرومای قرنيه و چين خوردن استروما
4) چين خوردن استروما که موضوع بسيار مهمی است چرا که اندوتليوم قرنيه مستقيماً به استروما تکيه می کند
5) پيدايش bleb در اندوتليوم قرنيه
6) چين خوردن اندوتليوم
7) سست شدن پيوند بين سلولهای اندوتليوم
8) ريزش سلولهای اندوتليوم و بروز حالت Polymegethism
9) بروز حالت Exhaustion syndrome و کدر شدن قرنيه در دراز مدت

توصيه بسيار جدی محققين دراين مورد، استفاده از لنزهای پر آب برای مصرف روزانه است يا به قول محققين دهه هشتاد و نود ميلادی: "فقط از لنزهای EW استفاده کنيد ولی بصورت DW".
گذشته از هايپوکسی قرنيه، مشکل ديگری هم وجود دارد که سالهاست در دست بررسی است و امروزه بيش از هر زمان ديگری مرکز توجه محققين قرار گرفته: رسوبات روی لنرهای نرم خصوصاً پروتئينها. طی چند قسمت آتی، مطالبی در مورد اين رسوبات تقديم حضورتان خواهد شد. برای ورود به بحث، در اينجا به خلاصه ای از مطلب اکتفا کنيم و از شماره بعدی، مطالب با قيد منابع و بصورت مستند، تقديم خواهد شد.
رسوبات، برای چسبيدن به لنز نيازی به زمان زيادی ندارند. اين رسوبات در همان يک دقيقه اول ظاهر می شوند و عمدتاً شامل lysozime ، lactoferrin و lipocalin است (سه ال). انواع پروتئينی Ig M ، Ig E ، و Ig G نيز وجود دارند. اين رسوبات عامل اصلی عفونتها و Giant Pupillary Conjunctivitis تشخيص داده شده اند. هيچکدام از اين رسوبات با هيچکدام از محلولها و حتی جرمگيرهای آنزيمی بطور کامل پاک نمی شوند. بسياری از مصرف کنندگان لنز، از قرصهای ضد رسوب استفاده نمی کنند و آنهايی هم که استفاده می کنند، تنها بخشی از رسوبات را پاک می کنند. رسوبات باقيمانده روی لنز، بتدريج و لايه به لايه انباشته می شوند و ... ادامه را در قسمت بعدی مطالعه بفرماييد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر